Verbazing 2 - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu Verbazing 2 - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu

Verbazing 2

Door: theovanbracht

Blijf op de hoogte en volg Theo

28 Februari 2012 | Rwanda, Kigali

Verbazing..vervolg Woensdag 22 juli

Om 08.00 uur vertrekken we weer, het ochtendritueel is achter de rug en nadat we nog even een fotootje maken van het Kivumeer gaan we terug naar huis. Hupsakee, minimaal 4 uur in de auto want als een afrikaan zegt dat het 3 uur is nou dan weet je het wel; het wordt een tocht vol verrassingen. Iedere 50 km vraagt hij hoe het met me gaat;ik voel me gevleid … Jacobs moeder woont in dit gebied en we gaan haar even een bezoekje brengen. Ze is 98 jaar en komt naar de verharde weg om ons te begroeten. Vanaf haar huisje waar ze zelfstandig leeft van een eigen groentetuintje is het een half uur lopen naar de grote weg! Zij staat er al als wij komen aanrijden Jacob gaat een keer per maand naar zijn moeder en ze komt heel voorzichtig in onze auto zitten en begroet haar zoon. Dit hele gedoe heeft grote aantrekkingskracht op de bevolking en in een mum van tijd kijken 20 paar ogen door de ruiten om WAT te zien : ?? Misschien verbazen zij zich ook weer over iets vreemds of is het een leuke onderbreking van de dagelijkse sleur. Jacob geeft haar nieuwe stappertjes die ze aanpast met veel moeite; te groot ..maar dat is geen probleem. Hij leest haar een brief voor van haar andere zoon en laat de krabbels onderaan de brief zien van haar kleinzoon. Ze geniet en na een half uurtje gaat ze weer weg maar pas voordat ze, leunend op haar stok, mij een hand heeft gegeven en een goed leven heeft toegewenst.(jacob is trots en vertaald) Toch een verschil 98 of 66; lekker, heb ik nog een hele tijd voor de boeg…….ons Ma was in haar goeie doen toch ook dik in de 90!….
181 lachende en juichende kinderen oftewel heel,heel veel kinderen stuwen ons vooruit naar de directeur van een primary en secondary school (4-12 jaar); vanaf de binnenwei (binnenplaats) staat ze ons op te wachten. Ik had nog zo,n 300 potloden met gum (restanten examenmateriaal) gespaard (heb jij er nog thuis liggen Theo Schapendonk, voor de volgende reis?!) die kunnen ze hier goed gebruiken. De meesters in hun witte, lange doktersjassen scheppen orde in de chaos door met een lange stevige rietstengel te dreigen. De direkteur is blij met Visitors en zeker als ze iets meebrengen.. Als alles rustig is MOETEN we een klas bezoeken;
Goed getraind roepen de kinderen in koor ,als we binnenkomen: “Welcome Visitors” Achteraf blijkt het Jacobs oude basisschool te zijn; geen wonder dat hij hier zo goed de weg weet. Ik geef mijn visitekaartje af en ben nu officieel sponsor van deze school; zo hoort dat. Nog twee uur te gaan; Kigali komt in zicht; Jacob zet me af bij mijn lodge; ik ga me voorbereiden op morgen………
Voorbeeld werkdag
Agenda donderdag 23 juli
08.00-08.30 Voorbereiden meeting docenten/directie
08.30-10.00 Meeting
11.00-12.30 bezoek les: Financieel Management 3de jaars
13.00-14.00 Buffet(elke dag gebonden soep en 2 banaantjes
als dank)
14.30-15.40 bezoek les: Praktijk serveren 1e jaars
16.30-……. Evaluatie met docenten
Afgelopen week ben ik in diverse lessen geweest en heb fotos en opnamen gemaakt met mijn camcorder; een fijn hulpmiddel om aan de taechers te laten zien hoe ze het deden in het overbrengen van hun kennis naar de studenten. Tijdens de evaluatie laat het filmpje hun gedrag in de klas zien en op belangrijke momenten in het leerproces kan ik beelden stopzetten en er samen over praten.
Is soms heel confronterend. De leerlingen zijn leergierig en daar moeten we gebruik van maken;zoveel kracht in die jongelui en wat een uitstraling…
De opleiding voor 4jarig Hotelmanagement kost zo`n 1000 euro per jaar. wie kan dat betalen? Het zijn vooral de kinderen van politiefunctionarissen,ondernemers, officieren, politici en ander
gespuis anders weet ik niet waar de poen vandaan komt.

Over het algemeen is het boeiend werk en ik hoop dat ze iets met mijn adviezen doen. De rector Kabera Callixte en Jacob Mahina komen naar Nederland, Zij gaan een degree-opleiding volgen aan de VU te Amsterdam: Development, Marketing en Organisation.
Kabera blijft 3 maanden en Jacob 6! Ze willen ook graag tussendoor beroepsopleidingen zien en dat ga ik natuurlijk organiseren; een kolfje naar mijn hand. Ik ben hier zo goed ontvangen en rondgeleid; daar moet iets tegenover staan; dat wordt sowieso rondleiding en dineren de Rooi Pannen,rondleiding het Klaproosje door Peter S.,rondleiding at home, rondleiding het Wandelpark, rondleiding RCW, meezingen in het Heusdens mannenkoor en misschien mogen ze meedoen van Gemma met “wild breien” in het wandelpark medio Mei. Goed programma toch, Ja toch,..niet dan?
Morgen komt Seth vanuit Arusha op bezoek!…heel tof..hij blijft 3 dagen bij z’n vader Ik verheug me er enorm op…..









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

beste bezoeker, Leuk dat je mijn site bezoekt; ik heb een job te doen in Rwanda in de hoofdstad Kigali op het RTUC (Rwanda Tourism University College)Ik hoop dat mijn verhaal je inspireert. Theo

Actief sinds 08 Feb. 2012
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 11452

Voorgaande reizen:

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Duiken in het diepe........

Landen bezocht: