Carpe Diem - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu Carpe Diem - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu

Carpe Diem

Door: theovanbracht

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Februari 2012 | Rwanda, Kigali

Internetten woensdag 15 februari
……was niet mogelijk geweest zonder de steun van Etienne die mij èn zijn dure kleine laptop èn zijn sjieke dure Nokia leende; ik krijg heel veel vertrouwen van mijn schoonzoon en ik ben hem daar dankbaar voor…daar gaat ie dan ….
De start op dinsdag leek meer op een “blauwe Maandag” en was ontmoedigend…..hier mijn relaas:
Het opstaan ging niet zo feilloos als thuis;toen ik het bad leeg liet lopen kwam ongezien de helft onder mijn bed terecht, ik had pas nieuwe slippers gekocht dus niet zeuren en de receptionist kwam met 2 man sterk dweilen..*het tafeltje dat nog vrij was in de ontbijtzaal (goedemorgen.,niemand zegt iets terug) ..dat tafeltje wiebelde maar mijn goeie ouwe volkskrant deed wonderen. Deze actie werd glimlachend, op afstand,gadegeslagen door het personeel en ik glimlachte opgewekt terug,voor alles is een oplossing nietwaar*zoekende naar heet water voor thee wees de jonge ober(foto volgt) mij waar het water stond”achter het bloemstuk,sir” ‘het enorme bloemstuk verhulde veel en nodigde ontbijters uit om een speurtocht te houden naar drank en voedsel..ik was klaarblijkelijk nog niet fris genoeg; de dieperliggende achtergrond van deze ongetwijfeld doordachte opstelling op de ontbijttafel kon ik niet doorgronden..ik schudde de slaap uit mijn ogen en keerde terug naar mijn tafeltje* aan tafel gezeten kwam een, brutale, uit de kluiten gewassen kakkerlak over mijn servet kruipen; met een ferme klap(ik was toch in Rwanda!) hielp ik hem /haar naar de eeuwige jachtvelden. ..het personeel glimlachte en ik glimlachte terug..(potverdorie, ik liet mijn ochtend niet bederven)* dus opgewekt naar de bak met gekookte eieren die mij zeer blauw aankeken..goed gekookt is hier klaarblijkelijk het devies…en ..verder ging alles goed en met gezwinde spoed, motor., toog ik naar school. Ik was laat en een hele klas (84 studenten!) zat op mij te wachten. Mister Tiejoo stlde zich voor en aan de jongelui en daarna ging ik bezweet en zeer warm achter in de klas zitten om eens te ervaren hoe een onderwijsleerproces hier verloopt; de lerares Emmily bereikte met haar zware stem de achterste rijen van de klas en de helft zakte wel wat onderuit na een half uur; de ventilatoren aan het plafond draaiden op volle toeren..de rest van de dag en verschillende omstandigheden (praktijk en theorie) en aantekeningen maken voor mijn plan de campagne …(daarover later meer) de dag eindigde zoals hij begonnen was..twee muggen hadden een verbond gesloten en hadden besloten mij het leven en zuur te maken…het maakte mij absoluut niets uit..ik was bewapend met mijn ouwe volkskrant (die had het personeel weer keurig op mijn nachtkastje gelegd) en ik was gevaccineerd tegen Dyphterie, kinkhoest, tyfus, paratyfus, gele koorts, hondsdolheid en alles met 10 jaar garantie en slik braaf iedere ochtend mijn mallerone. Om 03.00 uur hadden ze me toch te pakken,de rotzakken zijn klein maar als ze steken jeukt het dubbel zo hard……..trusten



  • 15 Februari 2012 - 20:20

    Babs:

    He pa, leuk om te lezen je eerste ervaringen! Je slaat je er wel doorheen, zo mag ik concluderen. Veel succes en sterkte met die eieren s' ochtends..laat ze alstublieft staan..
    x Babs

  • 16 Februari 2012 - 17:06

    Jan Van Der Lee:

    Hee die Theo,
    via de tam-tam( wim de Waal meldde dat zijn dat ie weer opa is geworden) ben ik toch ineens op reis met je. Wat ontzettend ondernemend en leuk op je 'ouwe dag',inspirerend ook weer om je kennis en ervaring te brengen op een plek waar ze waarschijnlijk ook echt iets willen leren. Trouwens wist jij dat ik eind jaren 80 ook met 1 been in Rwanda zat maar me uiteindelijk terug moest trekken omdat m'n andere been niet wilde. heb je toevallig een Skype adres daar? In ieder geval heb ik me ingeschreven voor je nieuwsbrief dus ik blijf je volgen.
    Beste vriend, het ga je goed daar en heb een goeie tijd.
    Groet van Jan van der lee

  • 17 Februari 2012 - 07:40

    Henk Van S. :

    Leuk verslag. Heerlijk om te lezen. En zo herkenbaar als je in dit soort landen geweest bent. Van mijn eerste kakkerlak schrok ik toch wel. Die zie je hier niet zo groot. Lekker warm en een lekkend bad, dat wil dan wel lukken voor dit en ander ongedierte. Succes verder.
    We blijven je volgen.

  • 18 Februari 2012 - 11:25

    P.schilders@hetnet.n:

    Hallo Theo dat is even wennen en afzien nu merk je pas hoe goed je het hebt bij je vrouwtje Gemma. Dat je lekker bloed wist ik al dus ook de muggen daar hebben jou te pakken maar een keer krabben is ook niet erg jeuk kan ook lekker zijn.Ik weet zekker dat jij het gaat maken en weer moet wennen als je over 3 weken terugkomt.Hier alles oke veel suc6 en we horen weer van je en van mij. gr peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

beste bezoeker, Leuk dat je mijn site bezoekt; ik heb een job te doen in Rwanda in de hoofdstad Kigali op het RTUC (Rwanda Tourism University College)Ik hoop dat mijn verhaal je inspireert. Theo

Actief sinds 08 Feb. 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 11464

Voorgaande reizen:

11 Februari 2012 - 04 Maart 2012

Duiken in het diepe........

Landen bezocht: