Rituals - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu Rituals - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Theo Bracht - WaarBenJij.nu

Rituals

Door: theovanbracht

Blijf op de hoogte en volg Theo

26 Februari 2012 | Rwanda, Kigali

RITUALS and TRADITION maandag 19 februari

Het ritueel van de dag : 08.00 a.m. opstaan, badkamer, kijken in de spiegel, (shocking), badderen en dan 1 pilletje malleroon, 1 prostaatpilletje,( ik moet te vaak de laatste tijd maar voor al mijn vrienden: hij komt nog aardig om de hoek kijken, maak je geen zorgen) , ORS, veel water en jawel, diarreepilletjes. Want DAT hou je niet tegen; na een week, zeggen ze , komt het vanzelf en daar kun je echt op wachten. Net zoals thuis moet je jezelf ook hier iedere ochtend organiseren maar dan niet onder het wakend oog en de moederlijke zorg van je vrouw. (niks mis mee,Gemma)
Ik heb nog wel een stuk ontsmettingszeep gekocht want je kunt je handen niet vaak genoeg wassen.
De koning van Rwanda …die had andere rituelen. Ik was op bezoek in het Nationaal Historisch Museum en de geschiedenis van dit land kun je daar natuurlijk zien In tegenstelling tot huidige Rwanda is het nog niet zo lang geleden dat de koning van Rwanda tot 1950 in enorme van riet gebouwde, zeer comfortabele zeg maar villaatje woonde met allerlei personeel. Prachtige bijgebouwen van riet en ander materiaal gevlochten woningen in allerlei kleuren De koning was 2.30 meter (!)lang en toen Koning Boudewijn met Fabiola op bezoek kwam had Boudewijn iets hogere hakken om het verschil niet te groot te laten worden. Rwanda was toen een protectoraat van Belgie en werd later door Belgie gekoloniseerd; De Belgische staat bouwde een prachtig huis voor de koning op een heuveltop; een werkelijk fabuleus uitzicht als je op de veranda staat.(ik mocht geen fotos maken) De prachtige villa met veel kamers werd geplunderd tijdens de genocide in 1994.….veel mooie kunstvoorwerpen werden geroofd….. De villa was nog niet af toen de sympathieke koning in 1957 overleed. Hij heeft er dus niet van kunnen genieten en het is nu een Artmuseum.
………En wat voor rituelen had hij dan wel ..het opstaan kon hij nog wel zelf maar hij liet zich wassen door zijn echtgenote(s) (mannuhhh!) daarna een voedzaam ontbijt met de producten van het land en altijd melk 3x per dag op vaste tijden. En die melk speelde een heel bijzondere rol in ‘s konings leven Er was zijn hele leven een “milkmaid” (moest maagd zijn en blijven) ter beschikking en zij woonde achter het huis van de koning en zorgde voor de speciale melk voor hem; zij had een hoge positie en kon zich vrij bewegen op het erf van de koning, Iedere dag op een vast tijdstip liet hij een koe melken onder zijn toeziend oog en dat van de milkmaid en zo werd de verse melk betrouwbaar genoeg geacht om te consumeren
De vrouw(en) van de K. echter hadden een afgeschermde zitplaats en ruimte achter ’s konings verblijf en troon en waren gebonden aan strenge regels. En hadden minder bewegingsvrijheid Hij had vast nog meer rituelen maar dat kun je altijd vinden op onze grote alleswetende Mr, Google …..En dit speelde zich alles af in de jaren 50 toen Nederland in opbouw was en wij geboren werden of waren; apart hè.
De jongelui op school kregen tijdens de engelse les een opdracht die ze met tweeen moesten uitvoeren. “stel je voor dat je gaat trouwen en zet op papier wat de man moet doen en hoe de ceremonie verloopt.” En uiteraard moesten ze daarna om de beurt voor de klas in het engels komen vertellen wat ze opgeschreven hadden. Het was lachen gieren en brullen. Naast het gebruikelijke verhaal zoals kerk, feestgebouw, eten en drinken kwam bij iedereen, zonder uitzondering, het huwelijksgeschenk ter sprake t.w. een of meer koeien wordt aan de familie van de bruid aangeboden. Het is een kostbaar bezit. In alle families is dit gebruik nog levend en als je al die jonge keurig verzorgde, modern geklede studenten van 16 tot 21 jaar ziet lopen merk je dan pas dat ze nog zeer traditioneel zijn. Denk maar aan onze jaren 50-60; daar lijkt het hier in alles op. Er wordt niet gerookt (Afrikaners roken niet, is ordinair), niet eten op straat, is ordinair, ouderen hebben aanzien en in huis de beste plaats. Jongeren maken plaats voor ouderen.
De traditionele afsluiting van mijn dag verloopt wat anders als thuis. Geen televisie, geen warme maaltijd (heb ik middags op school al gehad) yoghurt met muesli; (ik lijk op een student op kamers) gewoon op bed vallen en je ogen dicht doen wanneer je zin hebt , en wakker worden op de meest gekke tijden
Ik moet al bij al toch concluderen dat op mijn leeftijd regelmaat en rituelen mijn voorkeur hebben; maar af en toe moeten mannen even uitgelaten worden ……wel aan de riem maar dan niet te strak,,,,,,,,
trusten

• 27 Februari 2012 - 14:03

Els Van Bruggen:

Hoi Theo,
    leuk om je verhalen te lezen.
    Geniet ervan en dan vooral met regelmaat.
    Groetjes ook van Hans

• 27 Februari 2012 - 21:22

Etienne:

Theo, bedankt voor je mooie verhaal genoeg stof voor een nieuw stukske mocht daar behoefte aan zijn.